Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 273 367 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS
Kategorie

Prawdziwa Historia Titanica

wtorek, 18 grudnia 2012 20:53

1912 ...

 

RMS (ang. Royal Mail Steamer) Titanic – brytyjski transatlantyktypu Olympic, należący do towarzystwa okrętowego White Star Line.

Podczas swojego dziewiczego rejsu z Southampton do Nowego Jorku przez Cherbourg i Queenstown, zderzył się 15 kwietnia1912 roku z górą lodową i zatonął. Jego katastrofa spowodowała nowelizację praw i zasad bezpieczeństwa morskiego.

Siostrzane statki

Titanic był jednym z trzech liniowców typu Olympic. Miał dwa siostrzane statki: Olympic i Gigantic (nazwa trzeciego statku została przemianowana po katastrofie Titanica na mniej pretensjonalną – Britannic). W planach miały być one najbardziej luksusowymi i największymi jednostkami pływającymi na świecie.

Plan budowy trzech statków powstał w 1907roku. White Star Line, której prezesem był Bruce Ismay, zdawał sobie sprawę, że traci klientów na rzecz linii Cunard, która miała w ofercie dwa najbardziej luksusowe, a przy tym i najszybsze statki świata – Mauretanię i Lusitanię. Odpowiedzią na to wyzwanie miało być nowe trio liniowców, z których każdy miał być większy o 100 stóp od statków konkurencji i oferować luksus, jakiego na północnym Atlantyku nikt nie widział.

Projekt

Pierwsze plany budowy trzech wielkich statków pasażerskich powstały wiosną 1907 roku. Bruce Ismay, dyrektor kompanii White Star Line oraz William James Pirrie, dyrektor stoczni Harland and Wolff podjęli decyzję o budowie trio statków, z których każdy miałby mieć 45 000 BRT. Silniki statków miały pozwolić na rozwinięcie prędkości 21 węzłów (ok. 39km/h). Szczegółowe koncepcje budowy nowych liniowców zaprojektowali architekci Alexander Carlisle, Thomas Andrews i Edward Wilding. Priorytetem dla budowniczych było zbudowanie najbardziej luksusowego i największego statku, znacznie przewyższającego konkurencję. Pogodzono się jedynie z brakiem możliwości dotrzymania walki w dziedzinie prędkości - w tym czasie konkurencyjna linia Cunard posiadała w służbie superszybkie statki - Lusitanię i Mauretanię.

 

Zderzenie

Wieczorem – 14 kwietnia1912temperatura wody spadła w okolice temperatury zamarzania (0 stopni Celsjusza). Niebo było spokojne, ale księżyc był niewidoczny. Ostrzeżenia o krach i polach lodowych były odbierane przez operatorów radiotelegrafu przez kilka ostatnich dni. Jedyną reakcją ze strony mostka kapitańskiego było skierowanie kursu statku nieco bardziej na południe. Należy jednak dodać, że przed katastrofą Titanica nie istniały żadne reguły, które nakazywałyby przekazywać odebrane wiadomości na mostek. Leżało to jedynie w dobrym geście radiooperatora. Łączność radiotelegraficzna była nowinką techniczną i przez większą część czasu radiooperatorzy zajęci byli wysyłaniem wiadomości i życzeń od pasażerów niż zajmowaniem się ostrzeżeniami o górach lodowych. Z sześciu odebranych depesz tylko jedna trafiła w ręce kapitana Smitha. Jedną miał Bruce Ismay, a reszta krążyła pomiędzy oficerami a radiooperatorami.

Tej niedzieli o 13.45 statek SS America przesłał Titanicowi depeszę, z której wynikało, że największy parowiec świata mknie prosto ku polu lodowemu. Z nieznanych przyczyn ta wiadomość nigdy nie trafiła na mostek.

O godzinie 23.40 14 kwietnia 1912 marynarze z bocianiego gniazda – Frederick Fleet i Reginald Lee– zauważyli na wprost od statku ciemną masę, będącą górą lodową. Pierwszy z nich natychmiast zadzwonił trzy razy gongiem, a następnie zasygnalizował na mostek kapitański Góra lodowa na wprost przed nami! Pełna etykieta panująca na statku spowodowała, że jedynym słowem, który usłyszał od oficera Moody'ego było: Dziękuję. W tym momencie góra lodowa była lepiej widoczna z poziomu mostka kapitańskiego. Pierwszy oficer, William Murdoch – chcąc uniknąć zderzenia – wydał sternikowi Rowe rozkaz Prawo na burt (co oznaczało, że statek ma skręcić w lewo, ponieważ w tamtych czasach wydawano komendy nie na ster ale na rumpel), a maszynowni Cała wstecz. Od zauważenia góry lodowej do momentu kolizji minęło około 37 sekund . Trudno powiedzieć, czy Murdoch wiedział, że statek i tak uderzy o górę lodową. Ta, pomimo wysiłku załogi, otarła się o prawą burtę statku, powodując serię niewielkich rozszczelnień o łącznej powierzchni 1,2 m2 na długości ok 90 metrów wzdłuż kadłuba. Bezpośrednio w wyniku uszkodzeń zatopionych zostało sześć pierwszych przedziałów. Titanic wg. obliczeń mógł utrzymać się na wodzie przy czterech zalanych przedziałach – zbyt duże zanurzenie/przechył spowodowało, że woda zaczynała się przelewać nad sięgającymi pokładu E (miejscami pokładu D) grodziami wodoszczelnymi.

Grafika:Titanic Eisberg.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Podziel się
oceń
0
0

komentarze (28) | dodaj komentarz

czwartek, 23 listopada 2017

Licznik odwiedzin:  12 921  

Kalendarz

« listopad »
pn wt śr cz pt sb nd
  0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Archiwum

O moim bloogu

Na Blogu będę mówić o prawdziwych historich które zdarzyły się kilkadziesiąt lat temu.

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 12921

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Pytamy.pl

abczdrowie